Transport Trade Services, profilul companiei

Domeniu: Transport fluvial | Inclus în BET-TRN

Dacă ai un comentariu, o opinie sau vrei să adresezi o întrebare acestui emitent, folosește formularul de la finalul profilului. Vom reveni public cu răspunsul companiei la întrebarea ta.

Rezumat:

  • TTS face expediții de mărfuri vrac și funcționează integrat, atât cu o flotă proprie de transport fluvial de mari dimensiuni, cât și cu mai mulți operatori portuari proprii situați la Dunăre și în Constanța.
  • Compania s-a listat în efervescentul an 2021, când fondatorii au vândut jumătate din companie pentru circa 60 de milioane de euro – o mișcare oarecum atipică pentru piața locală.
  • În perioada 2022 – 2023, grupul integrat de logistică a devenit cu totul altul: s-a pus într-o poziție mai rezilientă și s-a dovedit capabil să fructifice oportunități de creștere.  
  • Publicarea rezultatelor financiare pe primul semestru din 2024 a avut însă efectul unei lovituri de baros. Scăderea accentuată a cererii de servicii logistice pentru mărfurile exportate din Ucraina, după reluarea activității prin portul Odesa, a erodat cu 32% veniturile, respectiv cu 35% profitul net.
  • Deși, inițial, războiul din Ucraina, dublat de o secetă aspră, nemaiîntâlnită în ultimele două decenii, a oprit creșterea business-ului TTS, conflictul de la graniță s-a dovedit marea oportunitate din 2022 și 2023. 

Cea mai recentă imagine: Navigând în apele învolburate ale Dunării. 

Metaforic vorbind, în cei trei ani care s-au scurs de la listarea Transport Trade Services (TTS), principalul transportator fluvial din România a coborât și, apoi, a urcat pe valuri, după care a luat-o din nou în jos.  

Anul ulterior listării (2022) debuta cu stângul, dar în 2023, TTS a înregistrat cea mai mare creștere a cotației acțiunilor dintre toate companiile incluse în indicele principal BET al Bursei de la București. Un câștig de circa 135% i-a recompensat pe cei care au avut încredere să cumpere și răbdare să păstreze acțiunile societății, câștig suplimentat și de încasarea unui dividend net de 0,5 lei pe acțiune, plătit în vara lui 2023.

Puțini ar fi spus inițial că anul listării Hidroelectrica va fi, de fapt, anul TTS. Și tot puțini ar fi intuit potențialul unei companii care provine dintr-un sector fără prea mult „sclipici”. Dar, până la urmă, în astfel de surprize plăcute constă frumusețea investițiilor la bursă. 

Publicarea rezultatelor financiare pe primul semestru din 2024 a avut însă efectul unei lovituri de baros. Scăderea accentuată a cererii de servicii logistice pentru mărfurile exportate din Ucraina, după reluarea activității prin portul Odesa, a erodat cu 32% veniturile, respectiv cu 35% profitul net, dacă ne raportăm la cifrele din primele șase luni ale lui 2023. 

Asta după ce în 2022, la nivel de grup, veniturile totale făceau un salt de peste 55% față de anul anterior, ajungând la 934 milioane de lei (aproape 190 de milioane de euro), iar în memorabilul an 2023, profitul net creștea cu 70% până nivelul record de 305 milioane lei (peste 60 de milioane de euro). 

De remarcat, totuși, că în perioada 2022 – 2023, grupul integrat de logistică a devenit cu totul altul: s-a pus într-o poziție mai rezilientă și s-a dovedit capabil să fructifice oportunități de creștere.  

MODEL DE AFACERI: Cu ce se ocupă, mai exact, TTS?

TTS face expediții de mărfuri vrac și funcționează integrat, atât cu o flotă proprie de transport fluvial de mari dimensiuni, cât și cu mai mulți operatori portuari proprii situați la Dunăre și în Constanța. Compania oferă o logistică completă, inclusiv transbordare și înmagazinare a mărfurilor și beneficiază de prețul prestației pe întregul lanț al deplasării mărfurilor. 

Aria sa de acoperire este coridorul Constanța – Canalul Dunăre Mare Neagră – Dunăre – centrul Europei cu conexiuni pe Rin și fluviile din vestul Europei, iar cel mai puternic avanpost al său în afara României este în Ungaria unde deține o casă de expediții, o facilitate portuară și chiar și o flotă fluvială ce transportă mărfuri către Germania. 

Pe tot acest traseu, în mod tradițional, TTS organizează soluții de transport pentru trei categorii de mărfuri: cereale, aduse din toate țările dunărene producătoare către Constanța, produse chimice în sens invers până în centrul Europei și fluxuri de materii prime către combinatele siderurgice situate de la Galați până în Ungaria. 

Compania lucrează prin intermediul mai multor firme specializate (operatori portuari, case de expediții, transportatori, șantiere de reparații navale), la care societatea-mamă TTS, cea listată la bursă, este acționar majoritar. 

Aceasta este, de altfel, creierul și motorul afacerii: preia nevoile de expediții de mărfuri ale clientelei și le distribuie spre implementare lanțului logistic din subordine, dar lucrează și în subcontractare cu terți mai ales pe transport feroviar și în porturi sau în perioadele în care infrastructura logistică a grupului este deja ocupată cu alte comenzi. 

La rândul lor, societățile afiliate au libertate comercială și, alături de comenzile primite de la sediul central, deservesc și clienți proprii, contribuind în medie în 2023 cu circa 20% la veniturile grupului. În același an, grosul afacerii era dat de un nucleu format din 20-30 clienți.

LECȚIILE TRECUTULUI:

TTS s-a listat la bursă în vara lui 2021, când grupul de acționari care a înființat firma în 1997, pornind de la o simplă casă de expediții, a decis să transforme în cash o parte majoră din deținere și să facă un exit parțial prin intermediul bursei. Potrivit prospectului de listare, compania a crescut din 1997 atât organic (din resurse proprii), cât și printr-o politică de fuziuni și achiziții susținută, pentru a-și extinde infrastructura portuară și de depozitare. 

Unul dintre cei mai importanți pași în acest sens a fost preluarea, în etape, de la Fondul Proprietății de Stat (FPS) a CNFR Navrom, companie care deținea la sfârșitul anilor ’90 în jur de 350 de nave. În 2021, TTS controla peste 90% din Navrom. Încetul cu încetul, și-a făcut loc, inclusiv prin achiziții, în Portul Constanța – „o fortăreață” nu tocmai lesne de cucerit. De asemenea, a mai cumpărat, printre altele, companii cu infrastructură în porturile dunărene Brăila, Turnu Severin și Oltenița. Iar, în 2019, a achiziționat un port în Ungaria – avanpostul din afara României mai devreme menționat. 

Revenind, cu trei ani în urmă, fondatorii au vândut 50% din companie într-o tranzacție de aproape 60 de milioane de euro. A fost un IPO oarecum atipic, pentru că, de regulă, fondatorii nu ies din acționariat atât de „agresiv”, optând pentru o majorare de capital.

Fondurile de pensii și alți investitori instituționali, printre care și Pavăl Holding, au cumpărat 40% din firmă, restul ajungând la micii investitori. În intervențiile din media premergătoare listării, încercând să se prezinte cât mai atractiv către potențialii investitori, conducerea companiei promitea o rată de creștere a afacerii cu 10% pe an. La debutul lui 2024, la aproape trei ani de la intrarea pe bursă, întreaga companie valora circa 340 milioane de euro, aproape de trei ori mai mult. În toamna aceluiași an, capitalizarea bursieră se diminua cu 20% față de nivelul din ianuarie, până la puțin peste 255 de milioane de euro, ca efect al prăbușirii cererii de servicii logistice pentru mărfurile din Ucraina. 

De fapt, viața TTS a fost complicată în toți acești ani, însă compania a reușit și în vremuri de secetă și de război să transforme amenințările în oportunități. Factorii externi – imposibil de controlat – pot aduce oricând, după cum vedem, o răsturnare de situație. 

Puțini investitori își amintesc faptul că în 2022 a fost consemnată cea mai gravă secetă din ultimele două decenii, iar Dunărea a înregistrat niveluri scăzute încă din iarnă, făcând navigația foarte dificilă chiar de la începutul anului. 

În februarie a început războiul din Ucraina și transportul de minerale dinspre Rusia către siderurgiștii de pe Dunăre a căzut complet, iar prețul energiei majorat puternic aproape le-a închis acestora afacerile. Deși își mai revine pe parcursul anului, fluxul de minerale transportat de TTS scade cu 1,6 milioane de tone în 2022 față de anul anterior.

În paralel, pe măsură ce porturile ucrainene sunt blocate de război, exportatorii de cereale din țara vecină își redirecționează panicați marfa către cel mai apropiat port maritim – Constanța. Cum, necum, cerealele ajung pe Dunăre la Reni, Ismail și Galați. Transportatorii navali de toate felurile vor să organizeze cât mai multe curse până la Constanța, în timp ce spațiile de depozitare din porturi devin neîncăpătoare, iar operatorii nu mai prididesc să manipuleze marfa. 

Cerealele din Ucraina năvălesc și pe rutele feroviare și auto până la Constanța, iar portul se blochează în repetate rânduri pe parcursul sezonului cerealier care ține din iulie până în toamnă. Celelalte mărfuri trebuie să își facă loc și ca atare tarifele cresc semnificativ la toate tipurile de marfă și la toate tipurile de servicii din porturi. 

Evident, TTS beneficiază de noile prețuri la contractele spot cu clienți ocazionali, dar le crește ponderat la vechii clienți unde prețuiește relația pe termen lung. Când seceta efectiv oprește navigația la Zimnicea circa o lună și jumătate în vară, compania descarcă produsele chimice și le transmite feroviar mai departe către flota blocată în amonte și apoi își aduce barjele să preia noile fluxuri de cereale. Pe relația cu Ucraina lucrează doar cu câțiva parteneri cu contracte mai ample. 

Aparent, anul 2023 aduce cu sine stabilizarea noului normal. Noile rute logistice de cereale devin consacrate și se optimizează, reapar parțial si vechile fluxuri de marfă. Tarifele se mențin la un nivel avantajos pentru toți operatorii. TTS anunță profit record trimestru după trimestru, acțiunile la bursă cresc în oglindă. Dar în prima jumătate a lui 2024, povestea se schimbă complet.  

PUNCTE SLABE & AMENINȚĂRI: 

Compania dădea un prim semnal de temperare prin bugetul de venituri și cheltuieli pe 2024, care prevedea o calmare a profitului sub recordul din 2023, dar care era totuși prefigurat peste nivelul din 2022. 

Dacă, într-o primă fază, cei de la TTS admiteau o scădere rezonabilă a tarifelor menționând că rutele logistice, odată formate, cu greu se mai pot destructura, în 2024, discursul s-a schimbat radical. Într-un interviu acordat Ziarului Financiar în septembrie, Gabriel Țecheră, directorul din cadrul TTS responsabil cu guvernanța corporativă și relația cu investitorii, lasă de înțeles că transportatorii fluviali sunt nevoiți să opereze la nivel de costuri sau chiar sub costuri, în noul context creat de scăderea drastică a afluxului de mărfuri din Ucraina. Așadar, profitul trece pe plan secund. 

De fapt, transportatorii se confruntă cu o dublă criză: prăbușirea cererii, determinată de reluarea activității în portul din Odesa, i-a găsit pe aceștia cu flotele extinse masiv de-a lungul lui 2023. După unele surse, capacitatea de transport s-a dublat în acel an.  

Tarifele au scăzut până la niveluri aproape nesustenabile mai ales pe piața spot. Să nu uităm că pe lângă costurile de operare, jucătorii din piață duc și povara creditelor pentru creșterea numărului de nave. În plus, infrastructura de transport în sine necesită constant cheltuieli de reparații, fiind un business capital intensive.

Filosofia TTS este să lucreze cu clienți pe termen lung (datorită acestei strategii, tranzitul cerealelor ucrainene prin portul Constanța, deși la turație redusă, nu a încetat cu totul), însă piața spot reprezintă un benchmark pentru toate tarifele.

Un alt potențial risc vine din aceea că, deși generația fondatorilor, aflată în semi-retragere (Alexandru Mircea Mihăilescu, președintele TTS, e trecut de 75 de ani), a știut să dezvolte firma și să fructifice oportunitățile, nu este clar cine va duce compania mai departe.  

Contrastul puternic dintre rezultatele din prima parte a lui 2024 și cele din 2023 a antrenat o corecție semnificativă a acțiunilor TTS –  la jumătatea lui octombrie 2024, minusul față de începutul anului era de circa 20%. 

PUNCTE TARI & OPORTUNITĂȚI: 

În 2022 și 2023, cumulat, grupul a capitalizat un profit net total de aproape 500 milioane lei (circa 100 de milioane de euro). O mică parte din sumă a mers către dividende, iar grosul (plus credite) a fost direcționat către investiții masive – macarale, barje, facilități portuare, chiar și un mic parc fotovoltaic la șantierul de la Cernavodă, crescând semnificativ infrastructura de lucru, dar mai ales eficiența și viteza de operare.

Dintre toate investițiile, rolul cel mai important în consolidarea firmei îl are achiziția Decirom din portul Constanța în vara lui 2023, în urma unei tranzacții în valoare de 22 de milioane de euro, însoțită de investiții ulterioare de 10 milioane de euro în echipamente și depozite. 

Vorbim despre un business complementar, care a adus ceea ce lui TTS îi lipsea în Constanța și anume accesul la patru dane de mare adâncime, spații de depozitare generoase, legături foarte bune pe căile feroviar și auto. În plus, Decirom a venit și cu un portofoliu propriu de clienți. E, de departe, cea mai mare investiție din istoria TTS.

De altfel, activitatea de operare portuară a reprezentat un veritabil colac de salvare pentru grup, odată cu reducerea traficului de cereale din Ucraina. În vreme ce volumul de produse agricole transportat a scăzut, în primele șase luni din 2024, cu peste 20% la puțin peste un milion de tone, activitatea de operare pe același segment s-a contractat cu nici 5%, până la 2,15 milioane de tone. Iar cerealele reprezintă aproape jumătate din totalul mărfurilor transportate și operate portuar. 

Diversificarea business-ului prin reinvestirea profitului din anii cu câștiguri mari și neașteptate îi va permite flexibilitatea necesară pentru a depăși alte posibile momente de cumpănă, pentru că volatilitate este, se pare, caracteristica acestei industrii. 

Data ultimei actualizări: 09.10.2024. Autori: Horia Gălățeanu, Ionuț Ancuțescu, colaboratori externi (Creative Mediaroom)  

Surse: Bvb.ro, rapoartele companiei, Ziarul Financiar, prospectul de listare, Digi24.ro.

    Poți să te dezabonezi de la aceste comunicări în orice moment. Pentru mai multe detalii legate de modul în care te poți dezabona, despre practicile noastre privind confidențialitatea și despre modul în care ne angajăm să îți protejăm și să îți respectăm confidențialitatea, analizează politica noastră privind confidențialitatea.